Institut Narcís Monturiol

Desenvolupament d'un sistema d'instrumentació i control per a la Indústria 4.0 - CFGS Química Industrial, CFGM Planta Química, CFGS Fabricació de Productes Biotecnològics, Farmacèutics i Afins 

 

El projecte consisteix en introduir als cicles formatius de química industrial el concepte de la Indústria 4.0, a través d’aplicacions concretes. Es pretén aconseguir:
- Monitorització en temps real de les dades i visualització d’aquestes en el núvol.
- Automatització de processos fisico-químics, producte d’estudi en diferents cicles i mòduls.
A més a més, també es desenvoluparà l’aprenentatge basat en problemes (ABP) a partir de la construcció de maquetes de control de processos.

Institut Vall d'Hebron

Ànimes guerreres - CFGS ESTILISME I DIRECCIÓ DE PERRUQUERRIA

 

El projecte “Ànimes guerreres” és una desfilada de pentinats, maquillatge i vestuari dissenyats i confeccionats pels alumnes, realitzant la presentació de tres col·leccions inspirades en les ànimes dels víkings, indis i amazones. Aquest projecte es duu a terme gràcies a l'estreta col·laboració  entre  tres Instituts públics: Ins Anna Gironella de Mundet, Ins Lluïsa Cura i Ins Vall d'Hebron. Per part de l’Institut Anna Gironella de Mundet col•laboren els alumnes i professors del Departament de tèxtil, confecció i pell, que realitzen el vestuari de les col•leccions “ALMAS GUERRERAS” i fan la creació i la realització de la seva pròpia col•lecció. Per part de l’alumnat i del professorat  del departament d’Imatge Personal de l’Institut Vall d’Hebron col•laboren en la realització de pentinats i maquillatges de la col•lecció d’Anna Gironella de Mundet i realitzant a la vegada la creació i elaboració de pentinats i maquillatges de la seva pròpia col•lecció. D’altra banda, els alumnes i professorat de la família professional d’Activitats Físiques i esportives del mateix centre col•laboren obrint i tancant la desfilada amb una coreografia d’animació. L’Institut Lluïsa Cura col•labora realitzant la part d’organització de l’esdeveniment (invitacions, photocall, logo...).

Institut Bonanova

ECLIPSE: Aprendre a planificar el tractament de radioteràpia del malalt oncològic - CFGS de Radioteràpia i Dosimetria

 

Dins del tractament de radioteràpia que han de rebre algun dels malalts oncològics, cal realitzar la planificació dosimètrica que inclou un conjunt d’activitats que van des de la simulació del tractament fins al càlcul de la dosi idònia de radiació del volum del tumor que cal tractar. Una part important d’aquest procés forma part de les competències que ha d’adquirir el tècnic de radioteràpia durant la seva formació i forma part dels mòduls de simulació del tractament i tractament de la imatge radioteràpica i del de dosimetria clínica del títol del grau formatiu superior de tècnic en radioteràpia i dosimetria. La implementació doncs de la docència de tots els processos vinculats a la planificació dosimètrica del cicle de radioteràpia mitjançat el sistema ECLIPSE és l’objectiu global del projecte que es presenta.

Institut de Nàutica de Barcelona(INB)

Dron socorrista - Cicle Superior dels Ensenyaments Esportius Salvament i Socorrisme. Grau Superior Sistemes electrotècnics i de comunicació del vaixell Intervenció del Cicle Mitjà de Manteniment de vaixells esportius i d’esbarjo

 

Disseny i desenvolupament d'un dron de salvament que sigui eina de suport per a la vigilància i la intervenció per als socorristes a les platges del mediterrani català.  El volem desenvolupar com a projecte de centre, de forma conjunta entre alumnat del GS de Salvament i Socorrisme, del GS de Sistemes electrotècnics i de comunicació de vaixell i del GM Manteniment de vaixells esportius i d’esbarjo, dirigits i assessorats per professorat i altres experts del sector.
El projecte està integrat curricularment en els estudis, i es fa seguint el marc de l’aprenentatge basat en projectes (ABP); en el cas de l’alumnat d’ensenyaments esportius la idea és que cada curs escolar un grup d’alumnes en el Mòdul Projecte final s’engresqui i continuï el fil del disseny i desenvolupament del dron de salvament.

Institut Joan d’Àustria

JEDAI – Jornades d'Empreses, Docents i Alumnes d’Informàtica - CFGM Sistemes Microinformàtics i Xarxes, CFGS Administració Sistemes Informàtics en Xarxa, CFGS Desenvolupament d’Aplicacions Web, CFGS Desenvolupament d’Aplicacions Multiplataforma

 

Implementació, per quart any consecutiu, de la Jornada JEDAI (Jornada d’Empreses, Docents i Alumnat d’Informàtica).  La Jornada és una experiència que hem institucionalitzat perquè ens faci de pont entre tres grans actors implicats en la formació professional: L’alumnat com a centre i objectiu del procés d’ensenyament, els/les docents com a catalitzadors/res del procés i el sector productiu que haurà d’incorporar a aquest alumnat.
Volem aconseguir una visió global de diferents aspectes de la Informàtica, família professional que en la seva integritat impartim en el nostre centre. L’objectiu bàsic és poder oferir, cada vegada més, una formació de qualitat, adaptada a les necessitats del mercat laboral, amb les tecnologies més actuals, el més transversal possible i que potenciï les competències professionals, personals i socials que els dissenys curriculars dels diferents cicles formatius tenen previstos.
Volem que l’alumnat conegui de primera mà, la visió que tenen les empreses dels titulats d’Informàtica, que n’esperen d’ells. Mostrar als docents què està passant fora de l’aula i apropar als assistents a diferents aspectes tecnològics, d’avantguarda, que complementin la formació curricular que impartim.

Institut Joan Brossa

Campament d’innovació 2018 - CFGS Comerç internacional, CFGS Transport i logística, CFGS Gestió de vendes i espais comercials, CFGS Òptica d’Ullera

 

El campament d’innovació 2018 és un esdeveniment que reunirà 50 alumnes de 5 instituts de la ciutat de Barcelona: Institut Joan Brossa, Institut Lluïsa Cura, Institut Ferran Tallada, Salesians Bellvitge i Centre d’estudis politècnics. La jornada té com a objectius:
- Fomentar l’esperit emprenedor dels joves aplicant una metodologia activa on l’alumne ha de resoldre en un equip pluridisciplinar un repte proposat.
- Col·laborar amb altres centres educatius de la ciutat de Barcelona compartint bones pràctiques.
- Desenvolupar competències professionals i transversals de l’alumnat.
- Fomentar el treball en equip, la distribució de rols i la comunicació interpersonal per resoldre el repte proposat.
- Aplicar noves metodologies de treball a l’aula, com ara el mètode SCOPE per al desenvolupament de projectes emprenedors.

Institut Anna Gironella de Mundet

Confeccionant l’escena - Cicle Superior de Vestuari a Mida i d’Espectacle

 

El projecte Confeccionant l’Escena sorgeix de la col•laboració del Cicle Superior de Vestuari a Mida i d'Espectacles amb les companyies teatrals Lazzigags Produccions i Qollunaka Grup de Teatre.
Els alumnes de 2n curs realitzaran el vestuari de les obres Spamalot i Qui té por de Virgina Woolf?
El projecte té com principals objectius:
1. Assolir els resultats d’aprenentatge dels móduls implicats mitjançant la realització d’un projecte real com és la realització d’un vestuari teatral.
2. Adquirir competències professionals del cicle, col•laborant amb agents externs del sector de les arts escèniques.
3. Implicar a l’alumnat en la gestió, la planificació i l’elaboració del projecte.
4. Implementar noves metodologies d’aprenentatge com és el treball per projectes.

Institut Ferran Tallada

Juguem fent ciència - CFGS Educació infantil

 

Proposta d’innovació pedagògica amb l’objectiu que l’alumnat del CFGS d’Educació Infantil, dissenyi i realitzi propostes de material i activitats per apropar l’experimentació i el coneixement científic als infants de 2-3 anys. Mitjançant la planificació d’ambients, realitats i materials que afavoreixen l’experimentació i la descoberta, l’alumnat pretén oferir als infants l’oportunitat d’estimular el seu pensament científic creant propostes de joc en les quals els infants puguin tocar, mirar, observar, experimentar, pensar i expressar amb diferents llenguatges les descobertes, les vivències i les emocions. 
“Juguem fent ciència” perquè la ciència és una eina per comprendre el món. Amb la ciència, els infants comencen a trobar les primeres explicacions al què els envolta, a través de l’experimentació i la descoberta.
· Proposta de qualitat,  tant pel que fa a la programació i el disseny, com a la seguretat de l’espai i materials, l’activitat que es realitza, els professionals, la implementació i l’avaluació de la mateixa.
Les activitats són dissenyades especialment per al grup d’infants de 2 a 3 anys a càrrec d’un equip de 4 o 5 alumnes de 1er del CFGS d’Educació Infantil

Institut Miquel Tarradell

Aprenem jugant - CFGM Atenció a les persones amb dependència, CGFS Integració Social, CFGS Educació Infantil

Nova estratègia educativa al nostre institut basada en el concepte de la gamificació.
Entenem per gamificació un procés d’innovació educativa a partir del qual les experiències d’aprenentatge són viscudes com un joc.
Objectiu generals:
● Millorar el nivell educatiu i tecnològic del nostre alumnat
● Augmentar la motivació del nostre alumnat
Objectius específics:
● Personalitzar el treball a l’aula: creant plataformes virtuals adaptades a l’alumne/a o al mòdul.
● Introduir la ludificació: a partir de molts jocs i apps que es poden aplicar a l’ aula, tant fent servir els mòbils com tauletes i que fan que l’alumne/a aprengui jugant.
● Afavorir la retroalimentació: ja que l'alumne/a s’assabenta al moment del seu aprenentatge real.

Institut Poblenou

Missió Comercial Lisboa - CFGS Màrqueting i Publicitat
CFGS Comerç Internacional

 

Desenvolupament d'una missió de prospecció, relacions públiques i seguiment de clientela a una ciutat europea, en aquest cas Lisboa, durant una setmana per compte d'una empresa comanditària espanyola. La tasca es realitza en grups de 3 o 4 alumnes que cerquen una petita o mitjana empresa comanditària, bé assistint a una fira com Alimentària, Biocultura,etc, bé per contactes personals o bé realitzant una prospecció. Un cop seleccionada, l'empresa fa un encàrrec de missió als alumnes i els hi dóna informació i documents per poder realitzat la missió. Cada grup realitza un estudi del país i un estudi sectorial (diagnòstic extern). A partir d’aquesta informació realitzen un anàlisi de les oportunitats i amenaces respecte del mercat objectiu per a l’empresa comanditària. També realitza un diagnòstic intern de l’empresa comanditària, establint les seves forces i febleses de cara a una possible exportació cap a Lisboa. 

CEIR-ARCO Aragó

T'acompanyo, m'acompanyes - CFGS INTEGRACIÓ SOCIAL

 

El projecte “T’acompanyo, m’acompanyes” es presenta com un treball innovador on els alumnes de 2n d’Integració social col•laboren amb la  Fundación Grupo Sifu (entitat sense ànim de lucre que té com a objectiu promoure i fomentar la inserció social i laboral de les persones amb discapacitat) en la gala  de “La nit més IN” el proper 20 de març. Aquesta gala es desenvolupa a través d’un espectacle on es transformarà l’impossible en INcreïble, portant a l’escenari de la Sala Principal del Liceu de Barcelona diverses actuacions protagonitzades per persones amb Diversitat Funcional per celebrar la INtegració, la INclusió i la INterpretació.

Institut La Guineueta

Simulacre en un incident de múltiples victimes - Cicle formatiu d’Emergències Sanitàries (1r i 2n) grups matí i tarda

 

Els simulacres o exercicis pràctics de múltiples víctimes (IMV) són una eina en el món de l’emergència per posar en marxa procediments, habilitats, competències professionals en un entorn controlat on poder analitzar i aprendre dels errors en un posterior debriefing.
Aquest simulacre és un projecte transversal que permet desenvolupar de manera integral alguns resultats d’aprenentatge del currículum del Tècnic en Emergències Sanitàries així com interactuar en un entorn controlat amb diferents professionals que intervenen en una Emergència i posar en pràctica les competències professionals, personals i socials de l’alumnat. Aquest curs ens plantegem un nou simulacre a partir del nivell d’alerta terrorista que viu el nostre país on l’amenaça terrorista ha passat a ser una realitat.

Escola Pia Nostra Senyora

NeurAula - Tots els Cicles Formatius de l’escola (CFGS
Laboratori Clínic i Biomèdic, CFGM Cures Auxiliars d’Infermeria, CFGS Imatge per al Diagnòstic, CFGS Animació 3D, Jocs i Entorns Interactius), principalment Laboratori Clínic i Biomèdic

 

El projecte NeurAula engloba dues iniciatives innovadores que volem realitzar enguany a l’escola.
Per una banda, un Workshop de Neurociència, Cognició i Neurodidàctica, que ens servirà de punt de partida del projecte. Per altra banda, i com a continuació de la primera iniciativa, ens proposem dur a terme un programa de Neuroeducació consistent en tallers de metacognició i mindfulness, la seva posada en pràctica i la creació d’un blog. El projecte ens servirà per apropar recerca de qualitat a Barcelona en aquests temes i ens permetrà impactar directament en les creences sobre la naturalesa de l’aprenentatge d’alumnes i professors del centre.

 

Escola de Restauració i Hostalatge de Barcelona (ESHOB)

Social Fooding - CFGM Tècnic en Cuina i Gastronomia. CFGM Tècnic en Forneria, Pastisseria i Confiteria + Tècnic en Cuina i Gastronomia (doble titulació). CFGS Direcció de Cuina + Direcció de Serveis de Restauració (doble titulació)

 

Es tracta de desenvolupar un programa de formació sobre sostenibilitat en restauració amb el doble propòsit:
1. Conscienciar a l'alumnat del nostre sector sobre el malbaratament massiu d'aliments
2. Col•laborar en ajudar a col•lectius de la nostra ciutat que viuen sota el llindar de la pobresa amb l'aportació de menjar.

Amb aquest doble objectiu els alumnes de l'escola recullen, separen, elaboren, emmagatzenen i etiqueten correctament els aliments en estoc perquè siguin recollits i transportats fins a una ONG que els reparteix a persones necessitades.

EMAV (Escola de Mitjans Audiovisuals)

Stokkva Electronic Music Experience - Cicles superiors de So, Realització de projectes audiovisuals i espectacles, Producció de projectes audiovisuals i espectacles.

 

Stokkva Electronic Music Experience és un esdeveniment que gira al voltant de la música electrònica.
Es tracta de l’organització d’una primera edició d’aquest festival de caire cultural, lúdic i educatiu. Estarà organitzat per un grup d’alumnes i un tutor, dins del marc del Mòdul de Projectes del segon curs del curs dels cicles de grau superior.
Com a estudiants d’audiovisuals ens interessa establir un espai d’aprenentatge que faciliti sinèrgies entre empreses i públic, col·lectius i estudiants de música i de les diferents disciplines implicades en la música electrònica; pensem que les activitats permetran un apropament dels estudiants i les noves generacions al fet de la creació musical.
 Les activitats que volem preparar inclourien classes magistrals, seminaris, networking i coworking de disc jokeys, formadors, productors i agents de la industria musicals.

Institut Escola d'Hoteleria i Turisme de Barcelona

Aloe vera: innovació alimentària - Cicle Formatiu de Grau Superior de Processos i Qualitat en la Indústria Alimentària

L’objectiu principal del treball és l’elaboració d’un producte innovador a base d’Aloe vera, concretament una conserva tipus chutney, llaminadures toves i gelats. Amb aquest producte es pretén obrir altres línies de treball per aquesta planta amb conegudes aplicacions a la indústria farmacèutica i cosmètica per les seves propietats.
La presència d’aquesta planta en el món de la indústria alimentària i la gastronomia és encara limitat i el seu ús sol ser com texturitzant d'alguns productes com, llet, gelats, iogurts i confiteria o fins i tot com a aliment funcional, en canvi no se sol comercialitzar productes on l'ingredient principal sigui l'aloe.
Durant el curs 2016-2017 es va iniciar l’elaboració d’una conserva de chutney d’Aloe vera amb gran èxit i per aquest motiu aquest curs volem perfeccionar la recepta del chutney i ampliar la gamma de productes amb llaminadures toves i gelat.

Institut La Mercè

Cursa de velocitat amb robots seguidors de línia - Sistemes de telecomunicació i informàtica, Administració de sistemes informàtics en la xarxa, Desenvolupament d’aplicacions WEB

 

El projecte consisteix en l’organització d’una cursa, oberta a tothom, de robots seguidors de línia.
Aquest projecte té tres vessants:
1. Construcció d’un robot autònom, basat principalment en la tecnologia d’Arduino, que amb l’ajut dels sensors adequats, sigui capaç de seguir una trajectòria marcada per una línia negre sobre fons clar en el menor temps possible.
2. Construcció del circuit de competició que inclourà els sensors necessaris per monitorar els vehicles mostrant els paràmetres llegits directament sobre una plana WEB.
3. Organització del concurs. Aquest estarà obert a tots els cicles implicats i a totes les escoles i alumnes que vulguin participar. En aquest punt caldrà: establir i publicar les normes de participació, fer difusió del concurs i buscar empreses que vulguin col•laborar en l’oferiment d’un premi.

Salesians de Sarrià

Implementació mòdul app’s - Administració i finances (CFGS), Desenvolupament aplicacions multiplataforma (CFGS), Disseny i edició de publicacions impreses i multimèdia (CFGS)

 

Implementació d’un mòdul experimental intercicles, en els CFGS de tres famílies professionals diferents (Administració i finances, Desenvolupament aplicacions multiplataforma i Disseny i edició de publicacions impreses i multimèdia. Col•laboració de tres professors dels tres departaments de l’escola involucrats.
L’objectiu es desenvolupar projectes en equip configurats per alumnes dels tres cicles implicats, consistents en el disseny, programació i comercialització d’apps, mitjançant la metodologia ABP (Aprenentatge Basat en Projectes). A l’escola ens agradaria enfocar els projectes en equips interdisciplinars i aquesta ha estat una primera experiència, que de moment està sent molt positiva, tant per als alumnes com per als professors.

Institut Rambla Prim

Indústria 4.0 Prim - Cicle Formatiu de Grau Superior Automatització i Robòtica Industrial

 

El projecte Indústria 4.0 Prim consisteix en l’el•laboració de materials didàctics emprant les tecnologies d'última generació (Impressió 3D, Internet of things, Big Data,...) en base a la formació de robòtica industrial, per tal de ser punt de referència en aquest àmbit. Els alumnes seran els que dissenyen, simulen, fabriquen i finalment monten els diferents prototips robòtics, per després programar-los i fer-los servir i/o donar-los a conèixer a la resta de centres.
Els objectius seran:
- Crear la capacitat de desenvolupament d’un projecte des de la idea fins a la materialització del mateix.
- Dotar a l’alumnat de coneixements de la Indústria 4.0.
- Treballar per projectes amb els alumnes
- Beneficiar al centre dels coneixements i materials obtinguts, per tal de posar-los en pràctica en qualsevol àmbit.
- Oferir un espai formatiu obert (per altres centres, entitats, empreses,...) en l’àmbit de la Indústria 4.0
- El•laborar material robòtic didàctic, per portar-lo al saló d’ensenyament i donar a conèixer el centre
- Col•laborar amb empreses del sector, per disposar de material actuallizat i també amb possibilitat de provar-ho.

EASD Llotja

Bol 2.0 - CFGS en Ceràmica Artística, CFGS en Escultura Artística, CFGS en Escultura d’Arts escèniques.

 

El curs passat vam realitzar un projecte amb vosaltres “Forja tradicional i noves tecnologies” i us comunico que ha sigut seleccionat per mostrar a les Jornades TACArt a Fabra Coats.

El mercat laboral dels nostres alumnes està en costant evolució. Es per aquesta raó que en el Departament de Ceràmica hem apostat per implantar la fabricació digital en una matèria específica com es, Impressió 3D.
Parlant amb professionals de la Ceràmica, veuen molt interessant i necessari, la implantació de noves maneres de fabricació que complementi les tradicionals.
Es per aquesta raó que l’escola Llotja vol implementar el taller amb una màquina tant específica com es una impressora 3D per a pasta ceràmica.

Jesuïtes Sarrià - Sant Ignasi

JUNTS x CRÈIXER - CFGS Animació d’Activitats Físico Esportives

 

Es tracta d’un projecte vinculat a les activitats físiques inclusives al voltant de les persones
amb discapacitat.
El projecte culmina amb unes jornades (3 dies) desenvolupades a la pròpia escola vers aquestes
activitats, que seran de caire cooperatiu i amb la participació d’alumnes de 3r i 4rt de primària
d’escoles ordinàries i especials dels districte de Sarrià Sant Gervasi.
Objectius:
1. Afavorir la inclusió dins i des de l’educació.
2. Facilitar la reflexió pedagògica que ajudi a canviar les actituds tot apostant pel respecte a
la diversitat des d’una realitat lúdica i educativa.
3. Sensibilitzar i prendre consciència sobre la realitat del col·lectiu de les persones amb
discapacitat fomentant actituds positives i solidàries.
4. Compartir i cooperar en un espai lúdic recreatiu tot valorant les capacitats de tothom.

Escola Tècnico Professional Xavier

Disseny, producció i implementació d’itineraris turístics culturals a Barcelona per a persones amb trastorn mental. “Barcelona anecdòtica” - Tècnic/a superior en guia, informació i assistències turístiques (perfil professional d’animació turística)

 

El projecte consisteix  en l’elaboració d’un producte turístic a Barcelona, adreçat a persones amb trastorn mental, basat en la creació d’un total de set itineraris a peu que permetin als usuaris descobrir Barcelona, les seves històries, els seus monuments, les seves llegendes, anècdotes... Amb la seva posterior implementació amb usuaris de diversos equipaments del’Associació Grup ATRA.
Objectius plantejats:
- Planificar, promocionar i informar sobre destinacions turístiques de base territorial, guiant i assistint a viatgers i clients en els mateixos.
- Prestar serveis d’acompanyament i assistència a turistes i visitants i dissenyar itineraris.
- Interpretar el patrimoni i els béns d’interès cultural de l’àmbit d’actuació a turistes i visitants.
- Fomentar un treball social i comunitari en el que hi participen professors, estudiants de cicles formatius, persones amb diagnòstic de trastorn mental i professionals de centres especialitzats en malaltia mental.
- Acostar el coneixements sobre les malalties mentals a la població jove, estudiant de cicles formatius, el que contribueix a trencar l’estigma associat a la malaltia.
- Fomentar la relació entre persones amb i sense trastorn mental, potenciant el sentiment de pertinença contribuint a evitar l’aïllament i l’estigmatització.